Plenary Session / Sesión plenaria—Dr. Roger Ferrer Ventosa, Professor, University of Girona, Spain

You must sign in to view content.

Sign In

Sign In

Sign Up

Description

Frenzy, Mania, Possession: Visual Arts and the Daimonic, from Plato's Phaedrus to The Exorcist Roger Ferrer Ventosa earned his PhD in humanities in 2018. IN his thesis, he investigated the links between art theory, artistic practices, and magical/symbolic thinking. The goal in his research has been to shed some light on how ideas can transform themselves in visual material. This is crucial because it helps us to better understand mankind and how human beings conceive themselves and the universe. One of the consequences is that visual material serves as a thermometer to spot variations in the history of ideas in societies. Taking his articles and chapters into consideration, he has published for difference fields of knowledge, such as religious studies, film studies, literature, cultural studies, anthropology of art, visual culture, history of philosophy, aesthetics, etc.; that is evidence that he is capable of conducting transdisciplinary research, although his area of expertise hinges on how ideas become images, and why images are the best epistemological tool for referring to something spiritual, metaphysical, or related notions. Furia, manía, posesión. Artes visuales y lo daimónico, del Fedro de Platón a El exorcista Roger Ferrer Ventosa obtuvo el doctorado en humanidades en 2018. El contenido de su tesis refleja la investigación que llevó a cabo acerca de las conexiones existentes entre la historia del arte, las prácticas artísticas y el pensamiento mágico/simbólico. El objetivo de su investigación aspiraba arrojar cierta luz respecto a cómo las ideas pueden transformarse a sí mismas en el material visual. Este es un aspecto primordial, debido a que nos ayuda a comprender con más profundidad a la especie humana y cómo los seres humanos se conciben a sí mismos y al universo. Una de las consecuencias de ello es que el material visual desempeña el papel de termómetro que registra las variaciones ocurridas en la historia de las ideas y las sociedades. Sus publicaciones —artículos y capítulos— versan sobre diferentes áreas temáticas: estudios religiosos, estudios cinematográficos, literatura, estudios culturales, antropología del arte, cultura visual, historia de la filosofía, estética, etc. Todo ello constata su evidente capacidad de llevar a cabo una investigación de carácter transdisciplinar, aunque su área dominante se articula en torno a cómo las ideas devienen en imágenes, y en por qué las imágenes constituyen la herramienta epistemológica óptima de referencia aplicable a ciertos conceptos de carácter espiritual y metafísico, además de a otras nociones estrechamente relacionadas.

Digital Media

Discussion board not yet opened and is only available to registered participants.